Herontdek jezelf – Geen slapeloze nachten meer!

Slapen is iets wat we allemaal doen, ons lichaam heeft immers zijn dagelijkse rust nodig. Maar soms is slapen niet zo vanzelfsprekend. Op deze site vindt je allerlei informatie over goed en minder goed slapen, over slaapproblemen en de gevolgen van slaaptekort. We hebben een aantal zeer interessante artikelen over deze onderwerpen. We hebben een tal tips die zullen helpen meer rust in je leven te creëren en mede hierdoor beter te slapen.

Heb je last van slaapproblemen? Moeite met doorslapen of in slaap vallen? Misschien ervaar je bewust of onbewust stress en kan je hierdoor niet slapen? Of pieker je over allerlei zaken en slaap je hierdoor slecht? Mensen die slecht slapen ervaren allerlei problemen, zeker op lange termijn. Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor je lichaam en geest! Natuurlijk heeft iedereen weleens een minder rustvolle nacht. Echter als dit zich aanhoudt en je merkt dat je te weinig slaapt, helemaal niet slaapt of juist te veel slaapt, lijd je aan een slaapstoornis.

Zelf heb ik langere tijd slaapproblemen gehad en heb hierbij ook de bijkomende klachten ervaren. Ik verdiep me al jaren in het fenomeen “slaap”: Slapen, rust, dromen en alles wat ermee te maken heeft.

Er zijn aardig wat verschillende soorten slaapstoornissen. De meest voorkomende slaapstoornissen zijn:

  • Slaapritmestoornis;
  • Narcolepsie;
  • Insomnia;
  • Hypersomnia;
  • “Restless legs”-syndroom.

Veel van deze klachten hebben een psychologische oorzaak. Ze zijn medisch niet altijd te verklaren, maar het is erg belangrijk dat je erover praat met je huisarts wanneer jij of je naaste langdurig niet goed kan slapen. Slecht slapen is gevaarlijk en heeft vele nadelige gevolgen zoals:

  • Concentratieverlies;
  • Slechter geheugen;
  • Lagere tolerantie;
  • Sneller geïrriteerd raken;
  • Gewichtstoename;
  • Depressieve gevoelens;
  • Verzwakking van het immuunsysteem;
  • Minder sociale contacten.

Slecht slapen kan als gevolg hebben dat je slapeloze nachten ervaart. Dit heeft vele mogelijke oorzaken zoals:

  • Je bent bang voor het donker;
  • Je ligt te piekeren over iets;
  • Je hebt werkstress;
  • Je loopt jezelf voorbij;
  • Je kan geen “nee” zeggen;
  • Snurken van je partner.

Vaak worden slaapproblemen veroorzaakt door dingen die je stress bezorgen. Dit kan bijvoorbeeld examenvrees, faalangst, piekeren, bang voor donkere ruimtes, of gedachten aan bepaalde situaties zijn. Het heeft ook vaak te maken met “sociale” aspecten, maar ook het snurken van je partner kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt of slecht in slaap raakt. Met een slaaptraining kan je onder andere leren met deze problemen en drempels om te gaan.

Wil je eindelijk weer een heerlijke nachtrust ervaren? Spreken deze volgende punten jou aan?

  • Een goede nachtrust;
  • Weer uitgerust wakker worden;
  • Overdag een fijn gevoel hebben;
  • Je fitter voelen;
  • Meer energie hebben;
  • Vrolijker zijn;
  • Om kunnen gaan met stress en angsten.

Volg dan deze lijst met tips:

  • Mediteer;
  • Ga lekker wandelen of fietsen;
  • Sport regelmatig;
  • Eet wat minder na het avondeten;
  • Als je ‘s nachts naar de wc moet, ga dan ook;
  • Drink wat warms na het avondeten;
  • Laat je lichaam de nodige rust toe; een dutje midden op de dag is prima, indien mogelijk.

Ook bied ik mijn diensten aan voor mensen die problemen en/of uitdagingen hebben die niet zo gemakkelijk met de bovenstaande tips kunnen oplossen. Ook mensen met slaapproblemen waarbij medicatie geen oplossing is uiteraard wel van hun probleem af willen.

Alle problemen hebben een oorzaak. Met deze methodes en technieken kunnen we de oorzaak achterhalen, maatregelen treffen en je slaapgedrag transformeren. Slecht slapen heeft negatieve effecten op je lichaam en geest. Als je een ernstig slaaptekort hebt, of helemaal niet kan slapen zal dit op zowel korte als op lange termijn voor problemen zorgen.